Om udeskole
Siden 2006 har jeg praktiseret udeskole og har taget et diplommodul i udeskoledidaktik. Derudover er jeg DGI certificeret. Udeskole er læring i kontekst. Det vi laver ude skal give mening i den sammenhæng det indgår, og vi arbejder med det både før og efter udeskoledagen ud fra ”inde-ude-inde” princippet. Udeskoleskoledagen foregår udenfor skolens rammer. Eleverne får personlige og konkrete erfaringer i mødet med virkeligheden udenfor skolen.Udeskole inddrager skolefagene i en integreret ramme, hvor ude- og indeundervisning har nær sammenhæng. Eleverne lærer om ”virkeligheden i virkeligheden”: om naturen i naturen,om samfundet i samfundet, om nærmiljøet i nærmiljøet mm.Der er forskningsmæssig evidens for, at denne tilgang til læring påvirker evnen til at huske det lærte langt bedre, også efter længere tid. Langtidsholdbar læring – så giver det mening!
Jeg underviser i teori og praksis om udeskole, forslag til implementering og idéer til forløb.
Jeg indgår gerne i praksisforløb på skoler, hvor I ønsker at indføre/videreudvikle udeskoletanken.